A jó gyakorlat jelenlegi intézményi működésének bemutatása:
Jó gyakorlatunk célja:
Montessori oktatás által preferált értékek kerüljenek oktató-nevelő munkánk középpontjába:
· önállóság, öntevékenység, alkotó részvétel a tanulásban;
· nyitottság az újra, rugalmasság, kreativitás, elmélyült, és folyamatos tanulás igénye, tolarencia, kockázatvállalás;
· autonómia, önelfogadás, helyes önértékelés, kiegyensúlyozottság;
· a gondolkodás, a problémamegoldás előtérbe állítása a mechanikus tanulással szemben; • kooperáció másokkal, együttműködési készség, a konfliktusok kezelésének képessége;
· az esztétika igénye önmagával és környezetével szemben;
· a hangsúly a diákon van s nem a tantárgyakon vagy a tanáron;
· mindenképpen a konkrét élményekre, kísérletekre kell alapozni a tanulási folyamatot;
· a diákoknak maguknak kell eljutniuk a következtetésekig;
· minden diáknak szüksége van legalább egy olyan pedagógusra, akivel megbeszélheti személyes, tanulási, szociális problémáit. A Montessori-középiskola eredményessége erősen függ a diák-tanár viszony minőségétől. A diákoknak szükségük van arra, hogy tudják, van valaki, aki igazán ismeri és elfogadja őket;
· a diákoknak szükségük van a közösségre, s ezért nagy hangsúlyt kell fektetni a csoportmunkára, közös beszélgetésekre;
Jó gyakorlatunk egy un. „Felzárkóztató- képesség-kibontakoztató oktatási program”, mely program a következőket nyújtja: - a diagnosztizálás és a problémafelvetés elvei és módszertana mellett gyakorlati segítségnyújtás a pedagógusoknak; kézzelfogható szakmai anyagok biztosítása (munkatankönyvek, eszközrendszer, módszerek, módszertani ajánlások).
A program kidolgozásakor felhasználtuk a Holland és a Kölni Montessori középiskolák, szakképző intézmények tapasztalatait.
Jó gyakorlatunk főbb sarokpontjai:
· Mária Montessori képességfejlesztő eszközrendszerére épülő tantervfejlesztés a hozzá kapcsolódó módszertannal, a következő programok felhasználásával: tantárgyi integráció; kooperatív tanulás; számítógéppel támogatott oktatás; projektoktatás; kompetenciaalapú programcsomagok.
· Differenciált tanulásszervezés, kötelező haladási ütem helyett a saját fejlődési ütem. Leginkább bemutatásra szolgáló, a pedagógus által használt szemléltető eszközök, előírt, kötelező tanmenet, óravázlat helyett a közvetítendő ismereteket lényegükben hordozó, bármikor hozzáférhető, a mindenkori igényeknek megfelelően választható eszköztár.
Öt tantárgy tanításához készült, tanterv, ütemterv és követelményrendszer, valamint az egyéni értékelő és haladási napló egységet alkot. Az ütemterv tartalmazza a tananyagonként meghatározott három szintet, valamint módszertani ajánlást a tananyag feldolgozásához. A kompetencia alapú értékelést a tanulók egyéni haladási és értékelő naplója segíti mind a hat tantárgynál. Az egyéni haladási napló segítségével mind a pedagógus, a tanuló és a diák egyaránt nyomon tudja követni, hogy hol tart a gyerek, milyen tananyagelemekkel foglalkozott és mivel kell még foglalkoznia. A három szintre bontott követelményrendszer segíti a tanulót és a pedagógust abban, hogy a tanuló képességeinek megfelelően válasszon a feladatsorokból. A könnyebb anyagrész sikeres feldolgozása motiválja abban, hogy felzárkózzon a többiekhez.
A jó gyakorlat eredményei, hasznosulásának eddigi tapasztalatai:
· A tanulók képesek lesznek az értő olvasásra, a logikus gondolkodásra, az önálló problémamegoldásra.
· Korszerű, használható tudásra tesznek szert, ami által képesek lesznek az önfejlesztésre, az életen át való tanulásra.
· Elérjük, hogy a hozzánk járó SNI-s gyerekeknek már csak maradványtünetei lesznek és képesek lesznek jó eredménnyel letenni az érettségit és továbbtanulhatnak.
· Egységes alapú, személyre szóló integrált képzés valósítunk meg az intézményen belül, a kistérségben, és országosan.
· Ez az oktatási gyakorlat segíti a hátrányos helyzetű tanulók integrált keretek között megvalósuló – a szociális helyzetből és a képességek fejlettségéből eredő hátrányok ellensúlyozását célzó - iskolai nevelését, oktatását.
· Olyan kompetenciákat fejlesztünk, amelyek birtokában sokkal jobban eligazodnak és beilleszkednek a társadalomba, mint szüleik.
· Ezzel együtt alkalmas az ép, egészséges, hátránnyal nem küzdő gyerekek oktatására, valamint a kiemelkedően tehetséges gyerekek fejlődésének biztosítására egyaránt.
A jó gyakorlathoz kapcsolódó szakmai anyagok listája:
Kompetencia alapú munkatankönyvek három évfolyamra kidolgozva Kidolgozott tanmenetek csoport alakítási és módszertani útmutatással egyéni értékelő lapok feladatgyűjtemények kidolgozott feladatsorok óravázlatok villantó kártyák digitális tananyagok, programok foglakozás vázlatok Javító kulcsok a feladatsorokhoz Prezentációk videók Montessori eszközök digitalizált Montessori eszközök
|